O čom banky neinformujú žiadateľov pôžičiek zrozumiteľným spôsobom

Szilárd Bodon
11. februára 2019

Niekedy sa pred výberom úveru alebo pôžičky rozhodneme navštíviť niektorú pobočku banky, aby sme sa informovali o podmienkach a možnostiach. Napriek tomu, že pre finančnú inštitúciu je povinné poskytnúť všetky informácie, môže sa stať, že po návšteve budeme mať nezodpovedané otázky.

Musíme byť obozretní a informovaní o úvere, takže je dôležité, aby sme neurobili rozhodnutie, ktoré bude mať neskôr negatívny vplyv na náš život.

 

Ako sa informovať pred podaním žiadosti?

Mnohí ľudia tvrdia, že namiesto podania žiadosti online by sa radšej informovali osobne od pracovníka banky. Pri prekročení prahu banky si môžu naivne myslieť, že v priebehu nasledujúcich minút dostanú všetky potrebné informácie. V skutočnosti však budú cítiť, že poradca im dáva nejednoznačné odpovede. Nakoniec sa vrátia domov bez toho, aby mali o pôžičkách nejaký prehľad. Navyše banka ich bude informovať len o vlastných produktoch, preto nebudú mať komplexný obraz o ponukách pôžičiek.

 

Písomné popisy sú dôkladné

Pri osobnom informovaní sa teda môže ľahko stať, že nie všetko bude pre nás jasné. Je možné, že nerozumieme niektorým výrazom, ale nechceme skákať do reči poradcovi. Preto je najlepšie vyžiadať všetky informácie o produkte v písomnej forme.

Doma, pred počítačom je oveľa pohodlnejšie si všetko prečítať. Ak niečomu nerozumieme, môžeme sa pokúsiť nájsť objasnenie na internete alebo si poznamenať našu otázku a s pripravenými otázkami navštíviť banku, kde nám objasnia to, čo potrebujeme.

 

Ktorá ponuka je najlepšou voľbou?

Rozprávať sa s poradcom môže trvať pomerne dlho bez toho, že by sme sa dopracovali k nejakému záveru. Ak doma porovnáme dostupné ponuky, napríklad pomocou porovnávacích stránok, ako je instacash.sk, v banke, ktorú sme vybrali, budeme potrebovať len dokončiť proces. Hlavná vec je, aby sme urobili racionálne rozhodnutie a nie emocionálne. Treba vybrať ponuku, ktorá je najvýhodnejšia, a nie tú, ktorú nám ponúka sympatický poradca v banke.

informovanie-pozicky
Ohľadom pôžičiek môžeme mať veľa otázok

Niekoľko vecí, na ktoré by ste mali dať pozor pred uzatvorením zmluvy o pôžičke

Najzákladnejšie informácie ohľadom pôžičky sú výška požadovanej sumy, doba splácania, úroková sadzba. Ale to nie je všetko. Hlavný ukazovateľ, podľa ktorého môžeme ponuky porovnať a následne vybrať najvýhodnejšiu ponuku, je RPMN – ročná percentuálna miera nákladov.

Keďže čoraz väčší počet žiadosti o pôžičku sa podáva online, nie je náročné nájsť lepšiu ponuku, ak nám niektorá nevyhovuje. Na to slúžia už spomínané porovnávacie webové stránky.

 

Vedľajšie náklady, ktoré sa môžu pripočítať k výške úveru

Jednou z najväčších mylných predstáv je, že úver môže byť zvýšený len o úrokovú sadzbu. Nie je to však pravda, pretože existujú aj iné náklady či poplatky. Tie sú zahrnuté v ukazovateli RPMN. Ale to stále nie je postačujúce, lebo sú poplatky, ktoré nemusia poskytovatelia pripočítať do RPMN. Také sú poplatky za omeškanie s platbou alebo poplatok za upomienku.

 

Informácie musia obsahovať aj to, čo sa stane v prípade oneskorenia platby alebo neplatenia.

Po starostlivom výbere pôžičky by sme sa do takej situácie nemali dostať, ale aj napriek tomu by banky mali žiadateľa informovať o týchto veciach ešte pred podpísaním zmluvy o pôžičku. Je dôležité zdôrazniť, že RPMN tieto poplatky a náklady neobsahuje.

To, čo si z pôžičky kúpime, nám môže spríjemniť život, lebo nám to umožní zrealizovať naše sny. Zároveň je veľmi dôležité, aby sme získali dostatočné množstvo informácií o každej možnosti požičiavania, pretože toto je jediný spôsob, ako urobiť zodpovedné rozhodnutie.

Nové články

Odborný obsah

  • záhrada-víkend

    Rekreácia s malými deťmi každý víkend?

    Rodiny, kde sú malé deti si ťažko môžu myslieť na to, aby často odcestovali na víkendový pobyt. Tu máme na mysli naozaj malé deti, maximálne do 5 rokov.

  • fin-go-banking

    FinGO nie je len porovnávačom finančných produktov

    Spoločnosť fingo.sk začala svoju aktivitu na slovenskom trhu pred rokom. Jej cieľom nie je len pôsobiť ako porovnávacia stránka finančných produktov, ale stáť sa symbolom férovosti, rýchlosti a profesionality.

  • zubár_zahraničie

    K zubárovi do zahraničia?

    Poisťovne sú podľa zákona od roku 2005 povinné uhradiť len niektoré takzvané štandardné zákroky. Ide napríklad o výkony prvej pomoci pri bolestiach, zubné výplne zo zastaraných materiálov...